Radnice

Změna trvalého pobytu a základní registry

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Změna trvalého pobytu a základní registry

  2. Základní informace k životní situaci

    Změna adresy trvalého pobytu

    Už od poloviny roku 2012 se občané mohou spolehnout na tzv. základní registry, které zajišťují, že většina úřadů si data, která potřebuje, předává díky registrům mezi sebou automaticky. Pokud se občan stěhuje, musí jít změnu ohlásit na obecní úřad v místě nového trvalého pobytu. Vyplní tam a podepíše přihlašovací lístek k trvalému pobytu. Předloží platný občanský průkaz a doklad, který ho opravňuje užívat byt nebo dům (např. výpis z katastru nemovitostí, kupní smlouvu, nájemní smlouvu) anebo úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby (např. majitele nemovitosti) o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu a opět doklad, který to dokazuje (např. výpis z katastru nemovitostí). Úředně ověřené potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí svůj souhlas na přihlašovacím tiskopisu přímo na úřadu a předloží i doklad o oprávněnosti užívání bytu či domu

    Katastrální úřad

    Na katastrální úřad nemusí občan nic oznamovat. Data si tento úřad aktualizuje automaticky. Správnost nové adresy je možné ověřit na veřejném portále Českého úřadu zeměměřického a katastrálního v sekci „Nahlížení do katastru nemovitostí" http://nahlizenidokn.cuzk.cz/.

    Pojišťovny

    Stále však pro občana platí oznamovací povinnost dle zákona o veřejném zdravotním pojištění. Musí tedy do 30 dnů od přestěhování tuto změnu své pojišťovně oznámit bez ohledu na to, zda pojišťovna provede změnu sama.

    Finanční úřad

    Všechny finanční úřady jsou k základním registrům napojeny. Finanční úřady rozlišují, zda v daňovém řízení je daňový subjekt registrován či nikoliv. Pokud občan není registrován, postupuje finanční úřad podle daňového řádu. Tedy původně místně příslušný finanční úřad zašle Janu Novákovi oznámení o změně místní příslušnosti (uvede, u kterého územního pracoviště příslušného finančního úřadu bude uložen jeho daňový spis). Pokud se však jedná o registrovaný daňový subjekt, vydá finanční úřad rozhodnutí o stanovení data konce místní příslušnosti a teprve tímto datem, tedy dnem výslovně uvedeným v tomto rozhodnutí, přechází místní příslušnost na finanční úřad podle nové adresy trvalého pobytu.

    Řidičský průkaz

    Pokud občan mění adresu trvalého pobytu v rámci jedné obce, nemá povinnost tuto změnu oznamovat. Jestli se však občan stěhuje z jedné obce do druhé (v praxi častější případ), musí tuto změnu nahlásit do pěti pracovních dnů na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností tam, kam se přestěhoval. Za změnu údajů v řidičském průkaze zaplatí správní poplatek ve výši padesáti korun. S sebou si musí vzít občanský průkaz, starý řidičský průkaz, a pasovou fotografii.

    Registr vozidel

    Jestli občan vlastní automobil, bude ho čekat také cesta na registr vozidel a v případě stěhování do jiného kraje i výměna registračních značek. Změnu je potřeba nahlásit nejpozději do 10 pracovních dnů od doby změny adresy trvalého pobytu. Na správní poplatek si opět přichystá padesát korun. Následně bude vydáno nové osvědčení o registraci vozidla. S sebou si musí občan vzít velký i malý technický průkaz, potvrzení o pojištění (zelenou kartu), potvrzení o technické kontrole, obě registrační značky z vozidla (v případě stěhování do jiného kraje).

    Při stěhování na území jiného kraje obdrží i nové registrační značky s danou krajskou příslušností. Správní poplatky činí 100 Kč (50 Kč za změnu pobytu a 50 Kč za změnu registrační značky). Samotné vydání registračních značek je pak zdarma.

    Úřad práce

    V oblasti státní sociální podpory (rodičovský příspěvek; přídavek na dítě; příspěvek na bydlení; porodné; pohřebné; dávky pěstounské péče; dávky pro osoby se zdravotním postižením atd.) získávají úřady práce údaje automaticky — vše si zkontrolují a evidují samy. Jestliže jde ale o další agendy (pomoc v hmotné nouzi; podporu v nezaměstnanosti apod.), tam má z technických důvodů Jan Novák povinnost nahlásit změnu příslušnému kontaktnímu pracovišti úřadu práce.

    Živnostenský úřad

    Živnostenskému úřadu nemusí občan, pokud podniká, žádnou změnu hlásit. Správnost nové adresy si může občan ověřit na veřejném portálu Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky — http://www.rzp.cz/cgi­bin/aps_cacheWEB.sh?VSS_SERV=ZVWSBJFND.

    Česká správa sociálního zabezpečení

    V případě, že občan pobírá důchod, musí změnu nahlásit sám. Způsob hlášení změny u příjemců důchodu závisí na způsobu výplaty důchodu, tj. zda v hotovosti na pobočce pošty nebo na účet u peněžního ústavu.

    1. Občan pobírá důchod na poště

    Pokud občanovi ČSSZ vyplácí důchod prostřednictvím pošty, změnu nahlásí na kterékoli poště, která převede výplatu důchodu na poštu v novém místě trvalého pobytu a následně změnu adresy ohlásí ČSSZ.

    1. Občan pobírá důchod na účet u banky

    Změnu musí občan nahlásit sám — třeba formou vlastnoručně podepsaného dopisu, v němž uvede svoje rodné číslo a novou adresu trvalého pobytu. Ten musí poslat na adresu ČSSZ, Křížová 25, Praha 5, 225 08. Je možné však také použít formulář, který je k dispozici na webových stránkách ČSSZ a také na okresních správách sociálního zabezpečení.

    Oznámení o změně je možné poslat též v elektronické podobě podepsaným uznávaným elektronickým podpisem na adresu e-podatelny: posta@cssz.cz nebo datovou zprávou přes informační systém datových schránek do datové schránky ČSSZ: ID 49kaiq3.

    Jestli občan pobírá důchod a bydlí v cizině, musí oznámit změnu adresy buďto písemnou formou vlastnoručně podepsaného dopisu, který zašle na výše uvedenou adresu ČSSZ (s tím, že do adresy připíše Oddělení výplat důchodů v oblasti mezinárodních důchodových agend), nebo na výše uvedený e-mail či datovou schránku.

    Další instituce, kam občan musí zatím změnu trvalého pobytu hlásit.

    Občan musí změnu i nadále ohlašovat především nestátním (komerčním) subjektům. Jde především o:

    • banky (či jiné finanční společnosti, kde má občan např. úvěr),
    • dodavatele elektrické energie,
    • plynárny,
    • komerční pojišťovny, u kterých má pojistku,
    • ošetřujícího lékaře, zubaře,
    • zaměstnavatele či školu,
    • poštu (v případě SIPO, placení televizních a rozhlasových poplatků),
    • telefonního operátora, atd.

    Připravuje se možnost, že i komerční subjekty budou napojeny na základní registry a občanům se tak v případě změny adresy trvalého pobytu zase o něco zjednoduší komunikace nejenom s orgány státní správy, ale rovněž i s komerčními subjekty.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Občan České repubilky a cizinec po předložení příslušných dokumentů

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
  6. Na které instituci životní situaci řešit
  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou
  8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
  13. Elektronická služba, kterou lze využít
  14. Popis byl naposledy aktualizován

    06.09.2017

  15. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno