Dítě s výchovnými problémy

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Dítě s výchovnými problémy

  2. Základní informace k životní situaci

    Všechny situace související s chováním dítěte, které rodičovské či jiné autoritě působí obtíže.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Rodič, osoba odpovědná za výchovu dítěte, dítě samo i další osoby, které mohou k věci podat významné a důležité informace, instituce zabývající se ochranou dětí (soud, škola, policie a další). Toto upozornění lze učinit jakoukoliv formou, tj. telefonicky, písemně, osobně i mailem, rovněž anonymní upozornění jsou prošetřována. Oznamovateli je zaručeno zachování anonymity, a to v souladu s § 57 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Zvláštní podmínky nejsou stanoveny, každé oznámení je prošetřeno.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Sdělit skutečnosti, které s případem souvisí, oddělení sociálně-právní ochrany dětí.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    U orgánu sociálně-právní ochrany dětí Statutárního města Ostravy, tj. u všech úřadů městských obvodů včetně magistrátu. 

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Vítkovice

    Odbor sociálních věcí

    Zengrova 14 

    703 79 Ostrava - Vítkovice

    Úřední hodiny:

    Pondělí, středa    8.00 - 12.00      13.00 - 17.00

    I v ostatních dnech je možné kontaktovat kteréhokoliv zaměstnance oddělení SPOD, který poskytne poradenskou službu nebo předá konkrétní informace příslušnému zaměstnanci.

    Mgr. Květoslav Boháč
    kurátor pro děti a mládež
    +420599453260
    +420599453262
    9 / Ostrava - Vítkovice, Zengrova 14
    Mgr. Petra Šilhavá
    kurátor pro děti a mládež
    +420599453264
    +420599453262
    10 / Ostrava - Vítkovice, Zengrova 14
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobním jednání občanský průkaz či jiný průkaz totožnosti.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Zvláštní formuláře nejsou stanoveny.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Sociálně-právní ochrana se poskytuje bezplatně, náklady vzniklé v souvislosti s výkonem sociálně-právní ochrany, není-li dále stanoveno jinak, nese stát.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Bez zbytečného odkladu dle možností jednotlivých pracovišť.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Každý, kdo může k dané situaci podat relevantní informace. 

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Spolupráce s orgánem sociálně-právní ochrany dětí.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít
  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Dle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. 

  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Odvolání proti správnímu rozhodnutí. Podává se k orgánu, který rozhodnutí vydal. Poučení o opravných prostředcích je v každém správním rozhodnutí vždy uvedeno. 

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Rodiči nebo jiné fyzické osobě odpovědné za výchovu dítěte lze za nespolupráci s OSPOD uložit pořádkovou pokutu do 20.000 Kč (§ 53 odst. 5 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů).

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit

    Situace domácího násilí v rodině, partnerské neshody rodičů, rozvodové a rozchodové situace… Jakákoli náročná situace v rodině může vést k nezvládnutí péče o dítě, kdy dítě reaguje výchovnými problémy. Všechny tyto situace je možné řešit kontaktováním orgánu sociálně-právní ochrany dětí, který situaci vyhodnotí a doporučí i další odborníky, s jejichž pomocí je možné situaci řešit. 

  23. Za správnost návodu odpovídá útvar
  24. Kontaktní osoba
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  26. Popis byl naposledy aktualizován

    14.06.2023

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace