Nepříznivá sociální situace - nezaměstnanost, nízký příjem, zdravotní postižení, hrozba ztráty bydlení, hrozba sociálního vyloučení, zadlužení, apod.

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Nepříznivá sociální situace - nezaměstnanost, nízký příjem, zdravotní postižení, hrozba ztráty bydlení, hrozba sociálního vyloučení, zadlužení, apod.

  2. Základní informace k životní situaci

    Nepříznivá sociální situace může vzniknout v důsledku ztráty zaměstnání, nízkého příjmu, závislostí např. na návykových látkách, zdravotního postižení, nemoci apod.

    V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník např.:

    -       pomáhá při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby (např. pečovatelská služba, azylové domy, domovy pro seniory, odlehčovací služby),

    -       poskytuje poradenství v návaznosti na jednotlivé dávkové systémy sociální ochrany obyvatelstva (např. dávky důchodového a nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením),

    -       poskytuje administrativní pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek,

    -       poskytuje pomoc při vyřizování osobních dokladů,

    -       pomáhá překonávat problémy s hledáním či udržením zaměstnání (např. pomoc při sestavení životopisu, výběru vhodného zaměstnání, hledání vhodné agentury práce),

    -       asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (např. využívání karty sociálních systémů, hospodaření s finančními prostředky),

    -       pomáhá při řešení finančních problémů (např. doprovod na jednání s věřiteli, sjednávání splátkového kalendáře, pomoc při zajištění kontaktu s exekutory),

    -       poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami (např. poradna při finanční tísni),

    -       řeší problémy související  se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení, 

    -       poskytuje poradenství pro osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody.

    Vzhledem k tomu, že komplexní sociální práce je velmi rozsáhlá a nelze vymezit všechny možné oblasti pomoci sociálního pracovníka, doporučujeme, aby se klienti obrátili na konkrétního zaměstnance s žádostí o informaci, pomoc či spolupráci.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Sociální pracovník se zaměřuje na sociální práci s:

    • osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním,
    • osobami pečujícími o osoby závislé na péči jiné osoby,
    • osobami s různým stupněm omezení způsobilosti k právním úkonům,
    • osobami, které žijí rizikovým způsobem života,
    • osobami, které ztratily přístřeší nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení,
    • osobami nezaměstnanými a osobami s materiálními problémy,
    • oběťmi agrese, trestné činnosti a domácího násilí,
    • imigranty,
    • rodinami s dětmi.
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Zvláštní podmínky nejsou stanoveny. 

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Osobní návštěva sociálního pracovníka uvedeného v bodu 9, popřípadě telefonický kontakt.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Vítkovice

    Odbor sociálních věcí

    Zengrova 14 

    703 79 Ostrava – Vítkovice

    Úřední hodiny:

    Pondělí, středa    8.00 - 12.00      13.00 - 17.00

  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobní návštěvě na úřadě občanský průkaz. Doložení dalších dokladů se odvíjí od konkrétního řešeného problému.

  8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádný formulář není k dispozici.

  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 

  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě, dle individuálních potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody s klientem.

  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Na řešení sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.

  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, by byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.

  13. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

  14. Popis byl naposledy aktualizován

    06.12.2019

  15. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno