Úmrtí a vyřízení úmrtního listu
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
Označení - pojmenování - životní situace
Úmrtí a vyřízení úmrtního listu
Základní informace k životní situaci
Příslušný k zápisu úmrtí do matriční knihy a k vydání matričního dokladu - úmrtního listu je matriční úřad, v jehož správním obvodu fyzická osoba zemřela.
Při úmrtí v cizině si mohou pozůstalí požádat o zápis úmrtí do zvláštní matriky v Brně, která jim vystaví český úmrtní list (toto lze učinit prostřednictvím kteréhokoliv matričního úřadu).
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Matriční úřad vydá úmrtní list:
- členům rodiny zemřelého (manželovi, partnerovi, rodičům, dětem, prarodičům, vnukům a pravnukům, sourozencům) ; podává-li žádost zmocněnec, musí být podpis zmocnitele na plné moci úředně ověřen,
- pro úřední potřebu státních orgánů České republiky nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
- statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před státními orgány ČR nebo před orgány územních samosprávných celků,
- osobě, která prokáže, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině,
- osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem pohřbu.
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Úmrtní list vystaví matriční úřad, v jehož správním obvodu osoba zemřela.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Při úmrtí osoby obdrží matriční úřad od poskytovalele zdravotních služeb „List o prohlídce zemřelého“, na jehož základě zapíše zemřelou osobu do knihy úmrtí a vystaví úmrtní list. Pokud jsou pohřební službou doručeny i všechny podklady k vystavení úmrtního listu a vypravitel pohřbu požádá o zaslání úmrtního listu, je vystavený úmrtní list zaslán na adresu vypravitele pohřbu, a to na doručenku do vlastních rukou, v opačném případě je nezbytné si úmrtní list vyzvednout osobně na matrice úmrtí.
Na které instituci životní situaci řešit
Vydání úmrtního listu žádejte na matričním úřadu, v jehož správním obvodu osoba zemřela.
Úřad městského obvodu Vítkovice je matričním úřadem pro městský obvod Vítkovice
Úřad městského obvodu Vítkovice
Mírové náměstí 1
703 79 Ostrava-Vítkovice
Úřední hodiny:
pondělí a středa 8:00–12:00 13:00–17:00
Marcela Theimerová, matrikářka
+420599453161 1. poschodí, dveře č. 210
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Žadatel předloží:
- průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu pro cizince),
- matriční doklad, kterým žadatel prokáže, že zemřelý byl členem jeho rodiny *(například rodný list, oddací list); případně jinou veřejnou listinu, kterou žadatel prokáže, že požadovaný úmrtní list je nezbytný pro uplatnění jeho práv jeho před státními orgány ČR orgány územních samosprávných celků nebo k uplatnění právních nároků v cizině,
- vypravitel pohřbu předloží doklad o zaplacení pohřbu (fakturu),
- je-li žádost podávána prostřednictvím zmocněnce, je třeba navíc předložit plnou moc s úředně ověřeným podpisem žadatele.
* Za členy rodiny se pro tento účel považují manžel, partner, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci.
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Za vydání prvopisu úmrtního listu se nevybírá žádný správní poplatek.
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Příslušný matriční úřad vystaví úmrtní list do 30 dnů od obdržení listu o prohlídce zemřelého od lékaře nebo zdravotnického zařízení.
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
Elektronická služba, kterou lze využít
Žádost o vydání matričního dokladu lze podat prostřednictví zpřístupněné datové schránky do datové schránky matričního úřadu.
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání, a to do 15 dnů ode dne jeho doručení.
Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
Popis byl naposledy aktualizován
11.01.2024
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno
-
Označení - pojmenování - životní situace
Úmrtí a vyřízení úmrtního listu
-
Základní informace k životní situaci
Příslušný k zápisu úmrtí do matriční knihy je matriční úřad, v jehož správním obvodu fyzická osoba zemřela.
Při úmrtí občana ČR v cizině si mohou pozůstalí požádat o zápis úmrtí do zvláštní matriky v Brně, která jim vystaví český úmrtní list. Zápis do zvláštní matriky se podává u zastupitelského úřadu České republiky nebo kteréhokoli matričního úřadu.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Matriční úřad může vydat úmrtní list dle § 8 dst. 12 a § 25 odst. 1 písm. a), d) a odst. 4 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků,
- členům rodiny, jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům (za členy rodiny se pro účely tohoto zákona považuje manžel, manželka, rodiče, děti, vnuci, pravnuci, prarodiče), v případě převzetí dokladu na základě plné moci, podpis na plné moci musí být úředně ověřen.
- o fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo je vypravitelem jeho pohřbu.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Po obdržení oznámení o úmrtí se pozůstalí nejdříve obrátí na jakoukoliv pohřební službu a objednají pohřeb.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Osobně se dostavit na matriční úřad - matriku úmrtí.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Vydání úmrtního listu po úmrtí občana žádejte na matrice úmrtí úřadu, v jehož správním obvodu k úmrtí fyzické osoby došlo.
V Ostravě jsou to tyto matriční úřady:
- Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz
- Úřad městského obvodu Poruba
- Úřad městského obvodu Ostrava – Jih
- Úřad městského obvodu Slezská Ostrava
- Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky
- Úřad městského obvodu Radvanice a Bartovice
- Úřad městského obvodu Polanka nad Odrou
- Úřad městského obvodu Vítkovice
- Úřad městského obvodu Svinov
- Úřad městského obvodu Stará Bělá
Matrika Magistrátu města Ostravy úmrtní listy nevydává.
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
K vyzvednutí úmrtního listu předloží oprávněná fyzická osoba svůj občanský průkaz, včetně matričních dokladů, kterými prokáže příbuzenský poměr k zemřelému (například rodný list, oddací list, rodné listy rodičů, prarodičů, oddací list rodičů, prarodičů).
Pokud nebyl odevzdán na pohřební službě občanský průkaz nebo cestovní doklad zemřelého, můžete tyto doklady odevzdat na matrice při převzetí úmrtního listu. -
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Nejsou stanoveny.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Za vystavení druhopisu úmrtního listu zaplatí občan hotově na místě správní poplatek 100 Kč dle položky 3, písm. b) sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Prvopis úmrtního listu pro vyřizovatele pohřbu je bez poplatku.
Duplikáty matričních dokladů osob zemřelých v Městském obvodu Vítkovice v letech 1.1.1972 – 14.11.1992 vydává Úřad městského obvodu Ostrava – Jih.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Příslušná matrika vystaví úmrtní list do 30 dnů od obdržení listu o prohlídce mrtvého od zdravotnického zařízení.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Příslušná matrika vystaví úmrtní list do 30 dnů od obdržení listu o prohlídce mrtvého od zdravotnického zařízení.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Po zápisu do knihy úmrtí je vyřizovateli pohřbu vydán úmrtní list.
Občan, u kterého v souvislosti s úmrtím dojde ke změně stavu na vdova/vdovec, je povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů po obdržení úmrtního listu.
Žádat o vydání nového občanského průkazu je možné u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. V Ostravě je to Magistrát města Ostravy, Gorkého 2, Moravská Ostrava.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Vystavení úmrtního listu elektronicky zákon o matrikách prozatím neumožňuje.
Vaše případné dotazy můžete zasílat elektronickou poštou na adresu mtheimerova@vitkovice.ostrava.cz. -
Popis byl naposledy aktualizován
05.02.2024
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno